LNMA un LANA neatbalsta grozījumus Autoceļu lietošanas nodevas likumā

kalendārs

December 2019
M T W T F S S
« May    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

29 / 08 / 2013LNMA un LANA neatbalsta grozījumus Autoceļu lietošanas nodevas likumā

Bankoboev.Ru_volvo_fh16_timber_truck_2003_kran

Latvijas Neatkarīgo Mežizstrādātāju Asociācijas (LNMA) un Latvijas autopārvadātāju nacionālā asociācijas (LANA) biedri ir uzņēmumi, kas veic iekšzemes autotransporta pārvadājumos dominējošos – kokmateriālu, pārtikas preču, saimniecības preču un celtniecības materiālu pārvadājumus, kategoriski iebilst pret likumprojekta “Grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā” esošo redakciju pamatojoties uz sekojošo:

Autoceļu likuma 12. panta 4. daļa nosaka, ka, ja LR gadskārtējā budžeta likumā nav noteikts citādi, valsts autoceļu fonda programmai būtu jānovirza 100% no iekasētā transportlīdzekļa (TL) ekspluatācijas nodokļa un 80% no degvielas akcīzes nodokļa. Realitātē, 2012. un 2013. gada budžeta likumā, autoceļu fondam paredzēti vien aptuveni 20% no ekspluatācijas un aptuveni 8% no iekasētā degvielas akcīzes nodokļa. Šāda, nesamērīga, līdzekļu novirzīšana un izlietošana pretēji to mērķim nozīmē, ka jau šobrīd attiecīgo nodokļu maksātāji tiek nepamatoti diskriminēti – maksājot minētos nodokļus, šīs personas „lāpa” budžeta caurumus lielākā mērā kā citas sabiedrības grupas, kas ir nozīmīgs vienlīdzības principa pārkāpums.

LR Satiksmes ministrs, A. Matīss, intervijā žurnālam „Kapitāls” (08/2013) pauž informāciju, ka pēc statistikas datiem 85% no Latvijas teritorijā ekspluatētajiem kravas transportlīdzekļiem, kuru svars ir lielāks par 12 tonnām, nekad nedodas pāri valsts robežai. No šiem skaitļiem ir secināms, ka, ieviešot autoceļu lietošanas nodevu, tā atstās salīdzinoši niecīgu iespaidu uz tranzīta nozari, kamēr vietējie pārvadātāji būs spiesti iznest lielāko daļu finansiālā sloga, kuru šī nodeva radītu.

Neapšaubāmi, šādas, papildus nodevas ieviešana būtiski iedragātu kravu pārvadātāju konkurētspēju, attiecīgi, ne tikai uzņēmumus, kas nodarbojas ar starptautisko kravu pārvadājumu pakalpojumu sniegšanu, bet arī praktiski visu nozaru lokālos uzņēmumus, piemēram, lauksaimniecības, koksnes un citu produktu ražotājus, kuru darbība saistīta ar ievērojama autoparka uzturēšanu. Jāatzīmē, ka mūsu uzņēmēju konkurētspēju būtiski iespaido arī autoceļu neapmierinošais stāvoklis, it īpaši reģionālo autoceļu, kas liedz iespēju izvairīties no galveno autoceļu izmantošanas veicot iekšzemes pārvadājumus, kā arī prasa nozīmīgus papildus ieguldījumus TL ekspluatācijas laikā.

Ņemot vērā autoceļu tīkla stāvokli, esošo nodokļu novirzīšanas politiku, kā arī domājot par daudzu, dažādu nozaru, uzņēmumu konkurētspēju kopumā, aicinām LR Satiksmes un Zemkopības ministrijas atbalstīt sekojošus iekšzemes pārvadājumu nozares pārstāvju priekšlikumus un veikt attiecīgās izmaiņas likumprojektā „Grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā”:

 1.)    Atlikt autoceļu nodevas likuma stāšanos spēkā līdz 2016. gada 1. janvārim jeb līdz brīdim, kad autoceļu fonda programmai ik gadu tiks novirzīti ne mazāk kā 100% no iekasētā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un ne mazāk kā 50% no degvielas akcīzes nodokļa.

 2.)    Autoceļu lietošanas nodevas likuma 2. pielikumu noteikt sekojošā redakcijā:

 1. Transportlīdzekļiem ar pilnu masu no 3 500 kg līdz 12 000 kg:

Transportlīdzekļa motora izmešu līmenis

Nodevas likmes (euro)

dienas likme

nedēļas likme

mēneša likme

gada likme

EURO 0, I, II, III

8

20

40

484

EURO IV un mazāk piesārņojošs

400

 

2.Transportlīdzekļiem ar pilnu masu no 12 000 kg:

Transportlīdzekļa motora izmešu līmenis

Asu skaits

Nodevas likmes (euro)

dienas likme

nedēļas likme

mēneša likme

gada likme

EURO 0

EURO I

EURO II

ne vairāk kā 3 asis

11

27

55

444

ne mazāk kā 4 asis

11

46

92

740

EURO III

ne vairāk kā 3 asis

9

24

48

387

ne mazāk kā 4 asis

11

40

80

643

EURO IV

ne vairāk kā 3 asis

8

21

43

342

ne mazāk kā 4 asis

11

36

71

569

EURO V

ne vairāk kā 3 asis

7

18

38

296

ne mazāk kā 4 asis

11

32

62

494

EURO VI un mazāk piesārņojošs

ne vairāk kā 3 asis

6

15

33

250

ne mazāk kā 4 asis

11

28

53

420

 LNMA un LANA piedāvā redakciju, kurā pamatā paredzēts paturēt esošo nodevas likmju dienas, nedēļas un mēneša apmēru, bet par 20% samazināt gada likmes, kas būtu uzskatāms par atbalstu vietējiem pārvadātājiem. Tāpat aicinām noteikt precīzāku transportlīdzekļa motora izmešu līmeņa sadalījumu, kas būtiski motivētu uzņēmējus atjaunot autoparku, līdz ar to samazināt videi nodarīto kaitējumu.

           Strādājot pie Autoceļu lietošanas nodevas likuma grozījumiem, Latvijas autopārvadātāju nacionālā asociācija un Latvijas Neatkarīgo Mežizstrādātāju Asociācija ar atbildīgajām valsts institūcijām vēlas veidot konstruktīvu dialogu, tomēr gadījumā, ja iekšzemes pārvadājumu nozares viedoklis netiks ņemts vērā, apliecinām gatavību organizēt vērienīgas protesta akcijas, iesaistot uzņēmēju rīcībā esošos kravas transportlīdzekļus, līdzīgi, kā tas ir darīts jau iepriekš. 

Atpakaļ